Terima Kasih Semua !

Friday 22 July 2011

Jum Berkenalan dengan HANTU GALAH !!

Salam!!
Hantu Galah merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan.
Ia dikatakan berbentuk manusia tetapi bersaiz besar dan amat tinggi sehingga kepalanya dikatakan menyapu awan. Ia sering kali ditemui jauh di dalam hutan dan biasanya hanya kakinya yang kelihatan.
Mereka yang diusiknya dikatakan sering menyangka kakinya sebagai batang pokok. Kakinya dikatakan berbulu panjang dan hanya mangsa hanya terserempak pada waktu malam apabila sering bersandar atau memegang kakinya, atau ketika melalui celah kangkangnya.
Manusia yang bersahabat dengannya dikatakan boleh mencabut bulu betisnya yang akan dibakar untuk menyerunya apabila memerlukan pertolongannya.
Hantu galah dipercayai hanya mengusik tetapi tidak membahayakan orang.
Hantu galah dikatakan nampak dalam keadaan normal apabila kita pertama kali melihatnya tetapi menjadi tinggi dan tinggi sampai ke satu masa kita hanya melihat kakinya. Seseorang dinasihatkan supaya tidak mendongak ke atas atau kepala kita akan selama-lamanya mendongak ke atas.
Seseorang juga dinasihatkan tidak berjalan di celah kakinya atau hantu ini akan mengepit orang itu dengan kakinya yang panjang.
Kalau ditakdirkan terjumpa hantu galah, dinasihatkan supaya menirap. Kerana tubuh makhluk ini yang tinggi lampai, ia tak akan perasan manusia yang menirap.
Hantu galah antara hantu-hantu yang dikatakan direka ceritanya untuk menakut-nakutkan kanak-kanak supaya tidak memanjat pokok pada waktu malam. Sesetengah orang Melayu percaya hantu galah dapat dilihat jika seseorang itu mempercayai kewujudannya.
^_^

p/s : sape penah jumpe??? 

6 comments:

  1. uishh...scary giler~

    do follow me then~

    ReplyDelete
  2. hehhee,,, dah follow kmu jugak,, ^_^

    ReplyDelete
  3. tak pernah jumpa dan tak nak jumpa,haha :)

    ReplyDelete
  4. hahahhaa~~ sape plak yg nk jumpe,, popoi pun xnak,, ahahhaa

    ReplyDelete
  5. klu meniarap nnti dipijaknye camne popoi?ahahahha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...