Terima Kasih Semua !

Tuesday, 9 August 2011

Kerana Aku Tong Sampah !!!

Salam! 

Kerana Aku Tong Sampah,,,, Aku dipandang hina,,,
Semua menjaga jarak masing-masing dengan diriku,, takut berbau katanya,,, dengan badan bewarna hijau,,,
tiada siapa mahukan aku,,, tapi, sedarkah manusia semua,, tentang betapa pentingnya aku dalam dunia ini,,,
tanpa aku,, manusia akan menimpa kesusahan,,,

Kerana aku tong sampah,,, aku dibiarkan usang ditepian jalan,,,
rupa parasku tiada siapa pandang,,, mahupun lelaki ataupun wanita,,,
cuma segelintir saja yang memandang aku,,, itupun cuma seketika sahaja,,,
selepas menggunakan khidmatku,,, mereka pergi begitu sahaja,,,

Kerana aku tong sampah,,, aku ditempatkan dibelakang flat...
sunyi,,,, sepi,,,,, tiada siapa mengambil peduli,,,
siang berbumbungkan langit,,,, malam pun berbumbungkan langit,,,,
lihat lah manusia manusia yg mempunyai tempat perteduhan,,,, selesa berbumbungkan atap,,,
adakah aku tiada erti dihati manusia????
adakah aku hanya satu peralatan di dalam kehidupan manusia???
aku juga ada hati dan perasaan,,,,

TETAPI! hati dan perasaan aku sekeras badan aku,,,
sekeras jalan raya yang menjadi tapak aku berdiri,,,
MANUSIA ????? 
di mana letaknya hati dan perasaan seorang MANUSIA????
ada otak!! x boleh nak fikir! aku bersedia untuk berkhidmat,,, tetapi MANUSIA itu sendiri yang tidak pandai menggunakan akal dan fikirannya dengan betul,,,,
Kerana manusia jugalah!!! Rumah aku yang sedia ada buruk,, tidak beratap ini,,, menjadi semakin buruk dan kotor!! salah aku kah???
atau salah MANUSIA ???

tidak puas dengan mengotorkan kawasan rumah aku,,,,,,,
dibakarnya pula aku,,,,, hangusss,,, rentung,,,,,, 
mengapa manusia itu tidak pernah puas???
mengapa manusia tidak boleh berfikiran dengan waras???
mengapa manusia suka melakukan sesuatu tanpa berfikir???
mengapa manusia seperti ini wujud dimuka bumi????

ya ALLAH!! bukan aku sahaja yang dibakarnya,,,,,,,
MANUSIA sudah mula MEMBAKAR MANUSIA!!!
belum sempat bayi ini membuka matanya,,,,,,
+_+
dimana rasa belas kasihan manusia???
dimana rasa tanggungjawab manusia???

dah dibakar,,, hangus,,,, digantikan dengan yang baru,,,,,
popoi nak tnyer ckit ,,,
adakah perkara seperti diatas akan berulang kembali???
adakah tong sampah baru ini juga akan turut hangus??
adakah akan ada lagi mangsa korban terbaru??
dan yang terakhir,,, adakah manusia itu akan sedar akan tanggungjwbnya terhadap dirinya??
^_^

p/s : popoi dpt idea dari tong sampah kat tempat popoi belajar,,, kat tong sampah tuh,,, ada tertulis gune marker hitam,,, " MENGAPA AKU DIPANDANG HINA" .. popoi sgt tertarik dgn tong sampah tuh,,, xtau nape,,,, +_+ harap korunk jgn terasa dgn penulisan popoi nie k,,, cume de beberapa pengajaran jep tuk renungan KITA BERSAMA,,, PEACE YOW!! ^_^ 








11 comments:

  1. bersama2lah menjaga kebersihan utk kpntgan bsama.. cewah..

    ReplyDelete
  2. hehe bagus3 .. mmg ramai tak sedar pon . padahal kalau tau jaga bersih je tong sampah tu -..-''

    ReplyDelete
  3. ko memahami prasaan tongsampah ek? hehe

    ReplyDelete
  4. a'ah kan.. kesian pulak dkt tong sampah.. kalau nk diikutkan tong sampahla banyak berjasa. kalau xde tong sampah, mesti dunia kita ni dah bersepah dengan sampai.. adui!.. jadi jom kita guna tong sampah sebaek2nya.. bydaway entry ni best.. :) suka sngat.. buat kita terfikir lalu melihat tong sampah dkt rumah.. :) hee~.. thx sbb follow..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...