Terima Kasih Semua !

Thursday 21 July 2011

Hukum Masuk Gereja @ seumpamanya ??!

Salam!!
tujuan entry ni buat bkn sebab aku nie berlagak jdi ustaz or ape2 la,,
aku hanya ingin berkongsi info shj ngn korunk yer,, ^_^
1. Yang Memakruhkan
Ulama di kalangan mazhab Al-Hanafiyah menyatakan bahwa makruh hukumnya seorang muslim memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir.
Sebab tempat tersebut merupakan tempat berkumpulnya syaitan bukan kerana seorang muslim tidak punya hak untuk memasukinya. Keterangan ini boleh kita dapati pada kitab Hasyiyah Ibnu 'Abidin jilid 5 halaman 248.
2. Yang Membolehkan
Para ulama di kalangan mazhab Malikiyah dan Hanabilah serta sebahagian ulama Syafi'iyah berpendapat bahawa seorang muslim diperbolehkan memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir lainnya.
Tapi sebahagian yang lainnya mensyaratkan harus ada izin dari mereka yang menggunakan tempat tersebut.
Keterangan seperti ini bisa kita baca pada kitab Kasyful Qana' jilid 1 halaman 294 serta kitab Hasyiyatul Jamal jilid 3 halaman 572.
Oleh kerana itu hukum memasuki gereja seperti halnya untuk menghadiri perkawinan atau bertugas melakukan pekerjaan tertentu, bukanlah sesuatu yang diharamkan.
Asalkan selama orang muslim tersebut tidak melaksanakan hal-hal yang bertentangan dengan aturan-aturan agama. Walaupun demikian, sebaiknya dia tidak melakukannya kecuali jika dianggap perlu dan mendesak.
Yang Mutlak Diharamkan
 hukum memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka adalah haram. Keharaman ini berangkat dari perkataan sahabat Umar bin Al-Khattab ra:
"Janganlah kalian memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka, karena kemarahan Allah akan turun kepada mereka." (Silakan lihat kitab Al-Adab Asy-Syar'iyyah jilid 3 halaman 442).


^_^
p/s : jelaskan sumer?? 

4 comments:

  1. thanks sharing..
    ta penah taw [un sebelum nih..ingatkan boleh je masuk..

    ReplyDelete
  2. terima kasih. baru saya tahu sbb dulu ada kawan saya kata boleh masuk asal jangan ikut them. btw came from sahabat blogger n follow here. :)

    saya namee :)

    ReplyDelete
  3. hye2!! thanx!! ok,, bgus la tu,,, ^_^ kita hanya berkongsi kan,, hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...