Terima Kasih Semua !

Thursday 21 July 2011

Arnab Gunung Berapi ???!!

Salam!!
info seterusnya,,, ehheee
Arnab Gunung Berapi, juga dikenali sebagai teporingo atau zacatuche (Romerolagus diazi) ialah sejenis arnab kecil yang hidup di pergunungan Mexico. Ia merupakan spesies arnab kedua terkecil di dunia, mengekori Arnab Kerdil. Arnab ini mempunyai telinga kecil yang kebulatan, kaki yang pendek, dan bulu yang pendek dan nipis. Arnab Gunung Berapi tinggal secara berkelompok dua hingga lima ekor dalam sarang bawah tanah. Berbeza dengan kebanyakan spesies arnab (tetapi serupa dengan pika), Arnab Gunung Berapi tidak berdebap-debap atas tanah, sebaliknya mengeluarkan bunyi yang nyaring untuk memberikan amaran bahaya kepada arnab yang lain. Ia merupakan haiwan nokturnal yang cukup aktif mulai waktu senja hingga subuh. Berat Arnab Gunung Berapi sekitar 390–600 g (14–21 oz). Tepat pada tahun 1969, terdapat 1000 hingga 1200 ekor yang hidup secara liar.
Arnab Gunung Berapi memakan daun hijau rumput zacaton, daun muda hebra berduri dan kulit pokok alder. Pada musim tengkujuh, ia juga memakan oat dan jagung tanaman.
Arnab Gunung Berapi paling teruk diancam oleh kemusnahan habitat dan kegiatan memburu.
Kumpulan Pakar Lagomorfa IUCN/SSC telah merangkakan pelan tindakan untuk arnab ini, yang bertumpukan perlunya mengawal pembakaran dan peragutan berlebihan habitan zacaton serta menguatkuasa undang-undang yang melarang penangkapan, penjualan dan pemburuan. Selain itu, pemulihan habitat serta penentuan koridor zacaton untuk menghubungkan kawasan habitan utama adalah diperlukan. Koloni pembiakan dalam kurungan wujud di Jersey Zoo, UK dan Zoo Chapultepec, Bandar Mexico.
^_^

p/s : tringat plak kat hamster aku dua ekor tuh,, hermm,,, +_+

3 comments:

  1. wehhh. nape ltk satu je pic... btw, comey lak tgk.

    ReplyDelete
  2. hehehee,,, nk byk gbr ker?? ahahaa

    ReplyDelete
  3. Ada tak arnab jenis gunung ni yg kecik ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...