Terima Kasih Semua !

Friday, 15 July 2011

Apa itu BUASIR !!

Salam!
jum kita menjadi doktor sjjap,, huuu
entry ini sekadar mahu berkongsi jep k,, jgn pkir dlm2 tau,, ^_^ hahaha
Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.
Jum tngok gbr!

kesian kan,,, +_+



ada kene mengena ngn keturunan ker???

ni hah penyebabnyer!!
  • Sentiasa duduk
  • Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
  • Cirit-birit
  • Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama
  • Batuk yang teruk
  • Bersalin
  • Mengangkat berat




p/s : jumpe doktor yer spe yg de tanda2 nk kne buasir,,
jgn da teruk baru nk p,,
mencegah tu lebih baik dri merawat!! ^_^ peace!!

11 comments:

  1. adeh...ngeri je tengok...

    ReplyDelete
  2. baru aku tahu rupa buasir tue macam mana weyhhh +____+ geli doe.takut aku nak berak.hmmm

    ReplyDelete
  3. lepasni kne kurangkan buat benda2 ni la
    Sentiasa duduk
    Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
    Cirit-birit
    Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama
    Batuk yang teruk
    Bersalin
    Mengangkat berat
    hurmm aku tengok buku kawan aku yang doktor ni pon byk pic buasir ni..seram

    ReplyDelete
  4. alamak!!! euuwwww!!!! huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. yaAllah.....saktnyeeee...aduuuhaii..w/pn xkne..tp rse cm kte yg kne....cmner dia nk dudk 2 klau dh cm 2??aduuuu....kte yg trase kesakitn 2...

    ReplyDelete
  6. Macam mna die nak buang air besar?

    ReplyDelete
  7. Mencegah sebelum terkena dan mengurangkan bagi pesakit
    Cuba amalkan Minyak Kelapa Dara
    boleh dapatkan disini
    mudah mudahan membantu

    ReplyDelete
  8. Jom cuba ubat buasir mujarab..
    ubatpenawar2u.blogspot.com @ like fb penawar buasir paling mujarab
    yg elok baik dikongsi bersama..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...