Terima Kasih Semua !

Friday 15 July 2011

Monyet Terkecil!! comellllll~~~

Salam!! 
entry nie lak sal seekor binatang yg kecil jerp,,,
sebesar jari jemari korunk,,,
hehehee
comelll lak tuh,,,
x cyer?? 
Pigmi Marmoset merupakan monyet yang paling kecil, dengan panjang badannya hanya 14 -16 sentimeter (tidak termasuk ekornya yang 15-20 sm panjangnya), serta juga salah satu binatang yang terkecil di dunia. Monyet jantan sekitar 140 gram (5 auns) beratnya, manakala berat betina hanya sebanyak 120 g (4.2 oz).

Pigmi Marmoset mempunyai bulu yang kuning keperang-perangan, serta ekor bergelang yang sepanjang badannya. Kukunya disesuaikan khusus untuk memanjat pokok, satu ciri yang unik bagi spesies ini.
Pigmi Marmoset adalah omnivor dan makan buah, daun, serangga dan kekadang juga reptilia yang kecil. Bagaimanapun, kebanyakan dietnya terdiri daripada pokok. Sehingga dua pertiga masanya dihabiskan untuk menebuk kulit pokok supaya dapat memperoleh sap yang lekit. Ia mempunyai gigi kacip yang sangat khusus untuk kegiatan ini.
Disebabkan oleh saiznya yang kecil serta pergerakan yang tangkas dan pantas, Pigmi Marmoset tidak mudah dilihat di kawasan-kawasan liar. Dalam kurungan, monyet ini boleh hidup sehingga 11 tahun.
kecik je kan! hehee

leh ke x tu nk mkn pisang?? hahaha

happy family!! so sweet~~

kan betol sebesar jari!! hehehee mesti comel,,, huuu
^_^

p/s : byk video mendera binatang yg aku da tngok,, jgn la wat cmtu yer pd binatang2 nie,, even korunk x suke binatang tuh,,
hehehee,,, diaorg pun nk hidup gak,, huuhuu ^_^
peace yow!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...